Rode kool-'soep'

Ik was weer in de stemming voor een nieuw verfexperimentje... ;-)




De 90 meter beige garen van het Drentse heideschaap dat ik onlangs spinde heeft een uurtje gestoofd in pan met 150 g in stukken gesneden rode kool + water (totdat wol net onderstond). 
Vervolgens heb ik laten afkoelen en tot de volgende dag laten inwerken. Daarna goed uitgespoeld, het geheel nog 2 uur in een fixatiebad van azijn en water (1:3) laten staan en daarna gewassen met Biotex-groen (later ga ik dat met Eucalan doen, moet ik nog bestellen; Eucalan is een speciaal wolwasmiddel op basis van lanoline).




Het grappige was de steeds wijzigende kleur: de rode kool kleur was de volgende dag meer blauwig grijs. En, toen ik azijn erbij schonk, de lila-kleur verschoot tijdelijk naar een meer rode-bieten-roze. 
't Is kennelijk allemaal... chemie! ;-)

Het eindresultaat na drogen: een matige kleuring van crèmekleur naar grijzig-lila.

Conclusie: om meer kleureffect te krijgen, moet ik toch eigenlijk een beitsmiddel gaan gebruiken. Dat kan overigens ook op natuurlijke basis, bijvoorbeeld met aluin. 
Wat ik nog niet weet, is of dat schade oplevert aan mijn keukenpannen. :-?

Ik wil overigens eerst nog eens uitproberen wat het effect is van een kleuring met... rode bietjes. 
Wordt dus nog vervolgd!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vanaf de basis... (deel 2: het kaarden van wol)

Vanaf de basis... (deel 1: het wassen van vuile wol)

Melkschaap-wol, geverfd in spinazie