Experimenteel!

Vandaag (27 december) was ik ín voor een klein experiment. Ergens op Internet had ik gelezen over het kleuren van wol door middel van rode uien. Dat zou dan een heel bijzonder kleureffect opleveren. 
Het verven van wol is op zich best een belangrijk onderdeel van het verwerken van wol, want anders ben je gebonden aan de kleuren van de wol op zich, dus crème, grijzig, camel, donkerbruin, etc. Het oog wil ook wat en enige kleur brengt de nodige 'fleur' in het werk...! ;-)
Mijn streven bij het verven van wol is zo min mogelijk 'troep' te gebruiken en het liefst alleen natuurlijke middelen, zoals groente, azijn, etc.

Geheel op z'n amateuristisch, dus niet teveel onderbouwd met wat ik al gelezen had op het Internet, ben ik aan de 
slag gegaan. 

Om te beginnen heb ik drie kleine lapjes gehaakt van mijn allerallerallereerste (mislukte) garen. Twee daarvan heb ik 30 minuten in koud water laten wellen. Het ene lapje is in het koude water blijven liggen, terwijl het andere in een kookpannetje ging, tezamen met 150 ml water, 75 gram gesneden rode ui en een klein beetje zout.
Dat heb ik vervolgens een uurtje laten stoven tot nét tegen het kookpunt aan.
Na dit uurtje stoven heb ik 'het soepje' wat laten afkoelen, het eerste lapje alsnog aan het mengsel toegevoegd en dat vervolgens een uur of 4 laten inwerken.
Daarna heb ik de lapjes uitgespoeld en een uurtje laten liggen in water met een scheut huishoudazijn (verhouding 3:1).
Dat gaf het volgende effect: 

links: onbehandeld - midden: niet meegekookt - rechts: wel meegekookt

Ik was ook wel benieuwd of het lapje wol sterk zou gaan krimpen bij deze hoge temperaturen. :-? Immers: in de regel wordt geadviseerd om bijvoorbeeld een wollen trui niet te heet te wassen, bijv. op hooguit 30 graden. Dat bleek niet het geval te zijn. ***
Ik zal de gekleurde lapjes in de komende tijd meewassen in de wasmachine op 30 graden, om te kijken of ze kleurvast blijven.

Conclusie: door meekoken wordt de kleur van de wol intensiever en de wol op zich lijdt er kennelijk niet echt onder. De kleur van rode uien levert een wat oud-roze effect op. Die kleur had voor mij intensiever mogen zijn. In een volgend geval zal ik de hoeveelheid uien verhogen en wellicht ook de schil meekoken. Voorals nog ga ik eerst maar eens verder experimenteren met iets wat wellicht een fellere kleur paars oplevert...: rode bietjes! ;-)


***Latere toevoeging: op deze site http://meneervandam.nl/wol.html vond ik het antwoord:"Het is een misverstand dat de wastemperatuur nooit hoger mag zijn dan 30 graden, immers het verven van wol vindt op veel hogere temperaturen plaats, zonder enige krimp of vervilting. Wol is echter wel vatbaar voor snelle temperatuurwisselingen. Langzaam verwarmen en/of afkoelen is dus cruciaal. Laat wol nooit weken, want daardoor kan het gaan vervilten. Centrifugeren moet ook achterwege gelaten worden." 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vanaf de basis... (deel 2: het kaarden van wol)

Vanaf de basis... (deel 1: het wassen van vuile wol)

Melkschaap-wol, geverfd in spinazie