Smart-yarn...


In het jargon van wolspinnen is de term 'Artyarn' gangbaar: dat is in de regel zeer onregelmatig gesponnen garen in vaak verschillende kleurstellingen en soms een kunstwerkje om te zien. Google maar eens op 'artyarn' en je ziet de mooiste voorbeelden!
proeflapje...
Vaak is dit prachtig garen om als detail te gebruiken, bijv. langs de halslijn of boorden van een trui en minder geschikt om een groot project van te maken. 

Zelf ben ik wat pragmatischer van aard ;-) : ik maak graag meters wol en heb niet zoveel interesse in eerst meters 'saaie wol' spinnen, om vervolgens als 'toetje' met een spectaculaire rand te eindigen. Dat laat ik graag aan anderen over. ;-)

Geïnspireerd door een paar bollen wol, die ik ooit gekocht had, in groen en herfsttinten, heb ik dus de afgelopen tijd wat geëxperimenteerd met ongetwijnd (dus enkeldraads in plaats van dubbeldraads) en opzettelijk onregelmatig gesponnen garen. 

Eerst maar eens begonnen met een proeflapje, om te kijken wat het effect zou zijn van zo'n onregelmatige en ongetwijnde draad... Het resultaat beviel me! :-) 

Vervolgens de wol uit mijn wolmandje gesorteerd op kleur en dat in die volgorde op dezelfde manier gesponnen, dat resulteerde in mooi verloopgaren. 









Uiteindelijk heb ik er een driehoeksshawl van gebreid op erg dikke pennen (nr. 15!).
Het kleurverloop komt hierin mooi naar voren. 

Het geel is overigens het resultaat van een verfbadje met wilde zuring, de grijstinten zijn van een bont schaap en de witte wol is (evenals de gele) van een texelaar-schaap.

Ik ben eigenlijk wel blij met het eindresultaat, hoewel het echt een beginnerswerkstuk is (op sommige plekken is de draad wel heel dun uitgevallen...). Maar... dit smaakt naar meer!
Het spelen met kleur en kleurverloop is een nieuwe uitdaging. 


Deze shawl is uiteindelijk ook wel geschikt om in de zomer te dragen en de wol hiervan blijkt... niet te prikken! :-) 

In de praktijk heb je weinig wol nodig voor zo'n shawl (rond 125 gram) en omdat het enkeldraads is, maak je snel veel meters. :-)

Dit is dus mijn 'Smartyarn'...! ;-) 





Reacties

Anoniem zei…
Dag Jacky, ik spin nog niet zo lang en in de Franse taal (zelfs na 10 jaar) ontgaat me nog wel eens wat. Maar ze hebben me geleerd dat ongetwijnde wol scheef trekt na het breien. Heb jij daar geen last van gehad? Fijn blog heb je hoor, ik neus er regelmatig op om van alles over wol en mooie zaken te lezen.
Mme Jacky zei…
Hoi Dorothé, dank voor je berichtje en fijn dat je regelmatig terugkeert naar dit blog!

V.w.b. je vraag: ook ik had wel eens de waarschuwing gelezen dat het breisel eventueel scheef kan trekken bij een enkele draad, maar tot nu toe heb ik daar geen last van gehad.
Misschien als je een heel 'net' rechthoekig lapje breit op heel fijne pennen? Of bij een trui, dat de zijnaden van de panden dan misschien wat scheef wegtrekken?

Wat ik altijd wel doe bij enkeldraads spinnen, is de volle klos overspoelen op een andere klos en dan in tegenovergestelde richting: dus ik spin een volle klos met de klok mee en daarna spoel ik het tegen de klok in over. Op die manier gaat de meeste overtwist er toch wel uit en krijg je dus een 'rustigere', gewillige draad. :-)

Succes met alles en hopelijk tot vaker op jouw of mijn blog!

Populaire posts van deze blog

Vanaf de basis... (deel 2: het kaarden van wol)

Vanaf de basis... (deel 1: het wassen van vuile wol)

Melkschaap-wol, geverfd in spinazie