Melkschaap-wol, geverfd in spinazie


Onlangs heb ik een nieuwe voorraad wol ontvangen, waaronder prachtige, witte wol van een melkschaap/kruising. 
De gekaarde wol van dit schaap ziet er als vlies werkelijk prachtig uit van structuur: het lijkt bijna een kunstmatige vezel! Het spint ook erg prettig en trekt makkelijk lange draden, die dus niet snel afbreken. 
Na het spinnen vond ik wel de iets-naar-pastelgeel-neigende kleur wat minder aantrekkelijk dan die van het Drents Heideschaap, die meer in parelmoerkleuren uitvalt. 
Een volle wolspoel op een 'bedje' van gekaarde wol (melkschaap/kruising)


Er lag nog wat spinazie in de koelkast... ;-) Dus heb ik de gesponnen wol eerst gewassen in water met 1 eetlepel keukenzout en 20 minuten laten weken. Vervolgens heb ik het gebeitst met water en azijn (3:1), door het een uur tegen de kook aan te houden. Na afkoelen heb ik het vervolgens twee uur tegen de kook aan verhit met spinazie (hoeveelheid: 3x het gewicht van de wol).

Toen ik (lichtelijk nieuwsgierig) na het afkoelen van het geheel eens door de pan roerde, was ik lichtelijk teleurgesteld. Tussen de spinazieblaadjes dreef namelijk ook gewoon nog de crème wol die naar het leek niet onder de indruk was gekomen van de groenigheid waarin het dreef...
Tjaa... :-?

Pas toen ik met mijn handen erdoor heen ging 'soppen', waardoor de ondertussen gare spinazie uiteen begon te vallen en het geheel meer de allure van erwtensoep ging krijgen, begon (gelukkig) de wol ook te kleuren. 
Door en door gare spinazie...

Uiteindelijk heb ik het de hele nacht laten inwerken en pas aan het einde van de volgende ochtend de wol goed uitgespoeld, gewassen met Eucalan en laten drogen. 

En dit is het resultaat (kleur komt op de foto niet helemaal tot zijn recht):
Het gehaakte (patroon: verspringende vasten) is geverfd met spinazie,
(ter contrast: een bol ongekleurde wol)

Het geeft dus een matige kleuring, maar wel een mooie goud-groene kleurnuance: een heel natuurlijke kleur, een soort lindegroen. 

Groen is een van mijn favoriete kleuren. Vermoedelijk ga ik deze verven-met-spinazie-procedure vaker ga herhalen. Ik vind het tenminste een ijzer-sterke formule! ;-)



25 januari

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vanaf de basis... (deel 2: het kaarden van wol)

Vanaf de basis... (deel 1: het wassen van vuile wol)