Nog meer vorderingen...

Met oefenen, oefenen en oefenen had ik opeens rond de 75 meter gesponnen. Deze draad heb ik deze keer niet met 'zichzelf' getwijnd, maar met een gekochte, dunne (half katoen / half viscose) draad in glanzend wit. Het voordeel was dan ook dat ik nog steeds 75 meter overhield (in plaats van 37,5 m). ;-)

Bij het twijnen laat je het wiel van het spinnewiel tegen de wijzers van de klok in draaien (bij spinnen draait het wiel de andere kant op, dus met de wijzers van de klok mee).
Het twijnen vind ik in de praktijk best nog lastig, namelijk om 'de regelmaat er in te krijgen'.

Te onregelmatig getwijnd...
Vermoedelijk is het waarschijnlijk ook lastiger, als je met 2 draden twijnt die niet dezelfde structuur hebben, zoals in bovengenoemd geval. In ieder geval vergt dit nog meer oefening in de toekomst.
 
De vraag rees natuurlijk ook, wat ik zou kunnen gaan maken van de gemixte wol/katoen/viscose-draad die ik in de afgelopen dagen geproduceerd had. Met 75 meter kun je ook weer niet zo heel veel doen; het is bijvoorbeeld veel te weinig voor een shawl. Bovendien moet het patroon ook geschikt zijn voor een wat dikkere draad.

Uiteindelijk kwam ik dit patroon van deze kol tegen: http://www.fiberfluxblog.com/2014/09/free-crochet-patternmargaret-button-cowl.html
en daar ben ik direct mee begonnen, met haaknaald 8.




Mocht ik uiteindelijk te weinig wol hebben...: nou, dan spin ik er gewoon nog wat bij! ;-)


(Later heb ik nog 15m bijgesponnen (dat betekende toen: 1,5 uur spinwerk), gevolgd door nog eens 45 m; inmiddels iets meer bedreven, dus sneller gewerkt ;-) Totaal had ik uiteindelijk voor deze kol dus 135 m nodig.)


26 dec. 2015

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vanaf de basis... (deel 2: het kaarden van wol)

Vanaf de basis... (deel 1: het wassen van vuile wol)

Melkschaap-wol, geverfd in spinazie