Gekaarde wol


In afwachting van de levering van hét spinnewiel heb ik het Internet afgeschuimd naar meer informatie over wol en de voorbehandeling ervan.

Voordat je wol kunt gaan spinnen, zou het gekaard moeten worden. Kaarden is een 'soort kamproces', waardoor de wolvezels dezelfde richting aan gaan nemen en dat zou het spinnen vergemakkelijken. 

Het is me nog niet helemaal duidelijk wat beter is: de wol te wassen voordat deze gekaard en gesponnen wordt, of pas na het kaarden en spinnen. Ik neig naar het laatste, maar ben er nog niet helemaal uit.

Het kaarden is zelf te doen met een set handkaarders, maar het is ook mogelijk om dat met een kaardmachine te doen. Met de hand kaarden is best veel werk; een kaardmachine is helaas vrij prijzig (ongeveer net zo duur als de aanschaf van een nieuw spinnewiel), dus voorlopig zie ik af van nog een prijzige aanschaf.
Voorlopig ga ik aan de slag met gekaarde wol, die ik heb gekocht bij Kaarderij Wollust (http://kaarderijwollust.nl/).

 
Ook is er een verschil in de wol van schapenrassen: sommige rassen leveren wol die lastiger schijnt te spinnen voor beginners. Een voorbeeld hiervan is de wol van een (volwassen) Drents Heideschaap. Ai..., laat ik daar nu net al een pondje van in huis hebben (destijds besteld met de Bogway-handspinner)... :-? Aijn, ik zie wel... Als het spinnen me direct al slecht afgaat in het begin, heb ik in ieder geval al een idee waar het aan zou kunnen liggen. ;-)


Een keurmeester aan het woord over wol: https://spinnerofyarns.wordpress.com/2015/06/07/keurmeester-aan-het-werk-over-het-keuren-en-bewaren-van-ruwe-wol-en-vachten/

'Een wollig verhaal', een leuke blog over het kaarden van wol:
http://www.catalogusnielsholgersson.nl/blog/?p=158


15 dec. 2015

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vanaf de basis... (deel 2: het kaarden van wol)

Vanaf de basis... (deel 1: het wassen van vuile wol)

Melkschaap-wol, geverfd in spinazie