Gearriveerd!

Tada..., mijn spinnewieltje! 
de Poolse Kromski Sonata...!

Vandaag (18 dec.) heb ik 'm binnengekregen en met behulp van een video (https://www.youtube.com/watch?v=a8zW1qx_9xY) in elkaar gezet. Dat was overigens geen grote klus. 

Dit spinnewiel is juist ontworpen om regelmatig ingeklapt te worden voor transport. Er zit dan ook een werkelijk mega-grote rugzak bij, waarmee je 'm kan vervoeren. De grootte van deze tas dwingt al respect af. ;-)

't Is prachtig om te zien: het mechaniek van zo'n nostalgisch apparaat in een wat hedendaagse uitvoering en hoe de trappende beweging het wiel in werking zet en vervolgens de spoel laat draaien. Alle lof voor de uitvinder!
Het spinnewiel maakte in het begin een nogal bruuske beweging bij het starten van het draaien van het wiel. Uiteindelijk viel bij mij het kwartje: de aandrijfband had ik over het kleinste aandrijfwiel gelegd in plaats van over het grootste...

En het viel me mee, m'n eerste spinnewielgesponnen draadje... Het krinkelt nog te vaak en te veel, maar ik heb voor mijn gevoel al een klein beetje de slag te pakken. :-) 

Vanaf nu is het oefenen, oefenen en nog eens oefenen geslagen... om uiteindelijk een draad te krijgen die niet teveel krinkelt en tevens regelmatig van dikte is.

Wordt vervolgd!

Zeer informatieve pagina over hoe het spinproces in de regel verloopt:  http://de-gulle-aarde.blogspot.nl/2012/01/spinnen-met-schapenwol.html

18 dec. 2015

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vanaf de basis... (deel 2: het kaarden van wol)

Vanaf de basis... (deel 1: het wassen van vuile wol)

Melkschaap-wol, geverfd in spinazie