De aanleiding...


Welkom op mijn nieuwe blog! Het heeft de titel 'Spinnerlei' meegekregen. Dat is een woordspeling: van 'allerlei' rond het onderwerp 'het spinnen van wol'.

In eerste instantie had ik mijn nieuwe blog de titel 'Op weg met wol' willen geven. Want zo voelt het wel een beetje: ik sla een nieuwe, voor mij nog onbekende, weg in met betrekking tot 'het onder de knie krijgen van het wolspinnen'. 

Eigenlijk weet ik er nog niet zoveel van, maar opeens heeft het me te pakken... het wolvirus! Was het door een bezoekje aan het evenement Wol en zo in de kooi 2015 in de Schaapskooi in Ottoland, half oktober? Of door mijn uit-de-hand-aan-het-lopende haakhobby, waarbij ik me in de regel vaak wel aangetrokken voel naar wat rustieke of artistieke garens? Of was het wellicht door de zak van Sinterklaas, begin december? Want die bracht mij een Bogway-handspinnertje: handig om gevoel te ontwikkelen voor wol en het vormen van een draad, maar om daar echt veel mee te gaan spinnen...? 
Bogway-handspinner

Snelheid en vooral méters garen maken, dat is mijn wens! ;-)

Ik herinnerde me ook dat ik als tienermeisje (opgegroeid tussen mijn vaders' hobbyschapen) vaak al droomde van wol te kunnen verwerken op een spinnewiel. Toen had ik geen tijd en geen geld, maar nu (30 jaar later) wel...! :-) 

Er is dus ondertussen een spinnewiel in bestelling bij het bedrijf Lowlands Legacy (http://www.lowlandslegacy.nl/page/welkom) en die zal spoedig via de pakketpost zijn weg wel vinden naar ons stulpje. Dan... kan ik hopelijk concreet aan de slag met een apparaat, waarvan ik nu nog géén idee heb hoe het werkt. En of ik het inderdaad leuk ga vinden...!

Via dit blog doe ik verslag van mijn eerste schreden op het wolpad. Het gaat voor mij ook als een soort logboek dienen, waarbij ik verslaglegging doe met o.a. details (hoeveelheid wol, naalddikte, etc.) van de produktie van mijn maaksels.

Wat overigens heel handig is, is dat de aloude bezigheid van spinnen op een spinnewiel ruim vertegenwoordigd is op Internet: ik heb inmiddels al het een en ander bekeken aan (vooral Duitse) instructiefilmpjes op Youtube.
Ook de keuze voor een kwalitatief goed beginnersmodel spinnewiel werd op die manier gemaakt. Ik heb gekozen voor een inklapbaar exemplaar (de Kromski Sonata) om het spinnewiel eventueel gemakkelijk te kunnen vervoeren, in het geval ik toch besluit om alsnog spinlessen te gaan volgen. Vooralsnog ga ik (heel eigenwijs) met zelfstudie aan de slag.
Wordt dus vervolgd!


Duitse site met recensie van spinnewiel Kromski Sonata: http://chantimanou.de/kromski-sonata-spinnrad-review/

11 dec. 2015

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vanaf de basis... (deel 2: het kaarden van wol)

Vanaf de basis... (deel 1: het wassen van vuile wol)

Melkschaap-wol, geverfd in spinazie