Ai…, enige tegenslagen...!

Ai…, enige tegenslagen...!


Merinowol, dat had ik in gedachten voor mijn volgende haak/spin-projectje, dat de werknaam Rêverie mee zou krijgen.
500 g versponnen Merinowol
Rolde model 'Rustique' redelijk rustig van de haaknaald…, model 'Rêverie' zorgde voor de nodige onrust op het spinvlak. De merinowol bleek veel lastiger te spinnen dan de wol waar ik bij 'Rustique' mee had gewerkt. Merino heeft een vrij korte vezellengte (ong. 6 cm) en is daardoor lastiger om te verspinnen. 
Dat was de eerste tegenslag...
Maar uiteindelijk is het me toch gelukt om de 500 gram te verspinnen.




De volgende etappe brak nu aan: het zou uiteindelijk groen moeten worden en ik had al een mooie methode ontdekt om dat met behulp van rode uien te doen: te lezen op 
http://spinnerlei.blogspot.nl/2016_03_01_archive.html


Er moest uiteindelijk wel een nieuwe soeppan aan te pas komen om alle wol met 1,5 kilo rode uien te kunnen verwerken! ;-)

Tijd voor tegenslag nummer 2...: het was al wat laat en enigszins slaperig gooide ik per ongeluk de azijn (om de kleur te fixeren) bij het kookwater (in plaats van: na afkoelen en afgieten…). Dat resulteerde vervolgens in een wat meer gemêleerde kleur… Afijn, niet helemaal de bedoeling, maar gelukkig geen ramp.


De echte ramp voltrok zich eigenlijk pas in de wasmachine (tegenslag nummer 3). De wol van mijn eerdere rode ui-kleurenexperimentje had de wasmachine prima doorstaan, dus zonder twijfel gooide ik mijn strengen wol in de wasmachine en koos voor de veilige (dacht ik) optie van 'spoelstop'.


Tja, de schrik zat er wel in, toen ik uiteindelijk het deurtje van de wasmachine opende… :-(

Alle strengen waren compleet... vervild!

Waar ik geen rekening mee gehouden had, was dat dit keer geen gewone wol betrof, maar… Merino! En Merino reageerde kennelijk op z'n… Merinoos…! :-(
Een eerste idee was om het geheel maar direct in de vuilnisbak te gooien, ondanks alle moeite van het moeizaam spinnen van deze Merinowol. 

Maar gelukkig…, toen het iets droger geworden was, heb ik geprobeerd om alles voorzichtig van elkaar te trekken en kwam er zowaar toch nog iets-wat-op-een-draad-leek tevoorschijn. :-) Een klein gedeelte heb ik helaas wel weg moeten gooien. Veel draden braken direct af bij het lostrekken. 










Uiteindelijk liep dit drama gelukkig met een sisser af, met een enorme voorraad kleine, groene bollen Merinowol om gelukkig alsnog mee aan de slag te gaan.


En ziedaar, de start van model 'Rêverie', een gehaakt bolero-achtig vestje.
de kleur is in werkelijkheid veel groener (op deze foto is het te grijs)





Reacties

Populaire posts van deze blog

Vanaf de basis... (deel 2: het kaarden van wol)

Vanaf de basis... (deel 1: het wassen van vuile wol)

Melkschaap-wol, geverfd in spinazie