Breien voor een soldaat uit de Eerste Wereldoorlog...


Soms komt er een héél interessant berichtje langs op Facebook... In dit geval een oproepje van het Openluchtmuseum in Arnhem, waar een nieuwe expositie wordt voorbereid: Breien voor de winter! (zie: https://www.openluchtmuseum.nl/ontdek-het-museum/activiteiten/breien-voor-de-winter)

In dat berichtje werd namelijk aan breilustige mensen gevraagd om, aan de hand van een patroon uit een krant van ruim 100 jaar oud, een bivakmuts te breien. 

(bron: website Openluchtmuseum Arnhem)

Heel lang geleden, als meisje van een jaar of 10, heb ik bij juffrouw de Pender op de basisschool met vier pennen leren breien. Het beoogde kunstwerk was een zogenaamde regenboogstandaard: een omhulsel voor een jampot in regenboogkleuren. Ik heb in mijn tienerjaren ook nog wel eens een keer sokken gebreid, maar daarna was de vierpennen-vaardigheid naar mijn gevoel toch flink ingezakt...
Dus nu...: op herhaling!

Eerst moest er natuurlijk wel wat gesponnen worden... Handmatig spinnen is natuurlijk helemaal... 'anno 1914'! :-) Onderstaande opmerking stond overigens naderhand ook nog op de site van het Openlucht-museum...:




"Aangezien de bivakmutsen gebruikt worden voor een serieuze presentatie over breien in de Eerste Wereldoorlog is een zekere soberheid gewenst."



Deze soberheid is hoogstwaarschijnlijk wel goed terug te vinden is in deze grijze wol (van bont schaap). Hoewel, enkele kleine kleuraccentjes heb ik wel meegegeven in het bovenste deel van de bivakmuts: wit en geel (geverfd m.b.v. uienschillen). 







Bijna af... (eindgewicht: 190 gram)











Het patroon ontcijferen was best een uitdaging, vooral omdat ook andere breisters op Facebook opmerkten dat het niet helemaal foutloos opgesteld was... Het is dan de truc om je vooral niet van de wijs te laten brengen, er een creatieve oplossing voor te bedenken en daarna gewoon stug verder te breien... ;-) 


Het is uiteindelijk allemaal goedgekomen! :-) 

De bivakmuts is nu met de post vertrokken naar het Openluchtmuseum in Arnhem en ik ben eerlijk gezegd erg benieuwd of mijn uitvoering van de bivakmuts een plaatsje gaat krijgen in deze expositie...? 



























P.S.: Half december kreeg ik een berichtje dat mijn muts inderdaad verwerkt gaat worden bij de tentoonstelling Breien voor de winter in het Openluchtmuseum in Arnhem. Hierbij alvast een impressie van hoe de tentoonstelling er uit gaat zien: 
(foto eigendom van Openluchtmuseum Arnhem)

Reacties

Mme Jacky zei…
Een beetje in het verlengde hiervan...: op deze site zijn een paar soortgelijke breipatronen te vinden uit de '40 jaren
https://www.vam.ac.uk/articles/1940s-knitting-patterns

Populaire posts van deze blog

Vanaf de basis... (deel 2: het kaarden van wol)

Vanaf de basis... (deel 1: het wassen van vuile wol)

Melkschaap-wol, geverfd in spinazie