Vanaf de basis... (deel 1: het wassen van vuile wol)

Enkele maanden geleden heb ik voor een 'prikkie' via Markplaats een set Louet handkaarders gekocht. 
Set handkaarders






Met het kaarden van wol wordt de wol makkelijker spinbaar, doordat de wolvezels in dezelfde richting komen te liggen.
Wolvezels van dichtbij


Ondertussen had ik ook een kilo onbehandelde wol gekocht, van een vacht van een bont schaap: een prachtige mengeling van wit, zwart en grijstinten. 


Omdat ik in het eerste kwartaal van dit jaar druk was geweest met het spinnen en haken van model 'Rustique' was ik nog niet aan het wassen en kaarden van deze wol toegekomen.
Eerlijk gezegd zag ik daar ook wel een beetje tegenop. Erg fris ruikt ongewassen wol niet en ik had weleens gelezen dat je in de wol van vuile vacht weleens allerlei ongedierte tegen kon komen: wormpjes bijv. :-?
Maar omdat het geheel in een plastic zak zat en... de zomer nadert (hogere temperaturen, dus nog meer kans op vieze geurtjes én vieze beestjes...), heb ik mijn mouwen opgestroopt, moed verzameld en ben toch maar aan de slag gegaan.
Hoog tijd om dit varkentje..., nee: schapevachtje, te gaan wassen!
Ik heb dus een beetje wol uitgekozen, die vervolgens geëtaleert op wat oude kranten, en ondertussen de vezels wat uit elkaar getrokken en strootjes verwijderd.









Vervolgens is de wol gewassen in meerdere sopjes met Biotex groen. In een kringloopwinkel had ik een oude slacentrifuge op de kop getikt, dus het geheel hierin rondgeslingerd en vervolgens gedroogd.
En voilà, de wol was klaar om gekaard te worden. 



Eigenlijk was het een klusje-van-niks... Bovendien, die beestjes... ben ik nog niet tegengekomen! :-)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vanaf de basis... (deel 2: het kaarden van wol)

Melkschaap-wol, geverfd in spinazie