Voilà...: model 'Rustique'!

In het eerste kwartaal van dit jaar heb ik op het spin- en haakvlak niet stilgezeten. ;-) En opeens is model 'Rustique' klaar: een wintervest, alias voorjaarsjasje...!



Het is mijn eerste grote projekt dat ik gesponnen en gehaakt heb en wat me in totaal drie maanden bezighield, overigens zonder al teveel stress en vooral met enorm veel plezier.

Als basis heb ik één van mijn favoriete blazertjes gebruikt en de panden nagehaakt met diverse patronen uit De Haakbijbel,waaronder o.a. verspringende vasten en de vlechtsteek.













Er zit wol in verwerkt van diverse schapensoorten: Drents Heideschaap, Melkschaap en Bont schaap. Alleen de kraag maakte ik van een streng die ik in het najaar gekocht had van Caitlin van http://sweetandsimplestuff.blogspot.nl/: heel zacht en vrij wit; wellicht alpacawol?






Over het gewicht: het eindresultaat weegt nagenoeg 1 kilo (één mouw ong. 175 gram).




Dit projekt was voor mij als beginneling op het spinvlak één groot experiment, met name als het gaat over het ontdekken van de juiste textuur van de gehaakte delen en de kleuren. 
Drents Heideschaapwol is wat meer parelmoerig van kleur dan die van het Melkschaap, dat meer neigt naar vrij egaal crème/lichtgeel. 
Een deel van de wol (rechtervoorpand/onder) heb ik geverfd met spinazie (zie: http://spinnerlei.blogspot.nl/2016/02/melkschaap-wol-geverfd-in-spinazie.html) en met rode kool (linkervoorpand; http://spinnerlei.blogspot.nl/2016/01/rode-kool-soep.html). 
Als ik dat vertel aan belangstellenden, wordt daar meestal met verbazing op gereageerd. Mijn standaardvraag aan hen is dan meestal waarmee ik dan het achterpand in die bruingrijze kleur heb gekregen...? Juist ja, dat is dus gewoon ongeverfd, puur natuur van... een schaap van het ras 'Blauwe Texelaar'! ;-)



Reacties

Populaire posts van deze blog

Vanaf de basis... (deel 2: het kaarden van wol)

Vanaf de basis... (deel 1: het wassen van vuile wol)

Melkschaap-wol, geverfd in spinazie