Het vervolg op 'Experimenteel'



Het vervolg op 'Experimenteel': de verrassing-van-de-maandagmiddag...

Bij een ijverige poging om op maandag ('wasdag' ;-) ) de hoeveelheid was wat te reduceren, kwam ik in de de wasmand mijn drie rode uien-proeflapjes weer tegen, die daar nog geduldig te lagen wachten om enkele malen mee te mogen draaien met een lichte was. Dit alles met als doel te ontdekken of de subtiele kleurnuances zouden blijven, met andere woorden: of ze kleurvast zijn.


Voor het verhaal achter deze drie proeflapjes, zie mijn eerdere bericht: http://spinnerlei.blogspot.nl/2016/01/experimenteel.html).

Ik koos voor een programma Bonte was / 30 graden met 900-toerental centrifugeren, mijn gebruikelijke, biologische wasmiddelpoeder Ecover Color en een inweektijd van 30 minuten. En, om te voorkomen dat ze niet in de - nog nooit aangetoonde maar zeker wel bestaande ;-)  - 'bermudadriehoek' van de wasmachine zouden verdwijnen, werd het drietal veilig opgeborgen in een wasnetje.

Enkele uurtjes later zag ik bij het leeghalen van de wasmachine een felgroen kleurtje voorbijkomen. Dat verbaasde me, want ik had de wasmachine toch geladen met uitsluitend witte en lichtroze kledingstukken...? :-?

Wat bleek...: het bleken mijn proeflapjes te zijn! (Dit was toch wel een gróte en aangename verrassing op deze zonnige maandagmiddag...!)




De kleur is nu dus prachtig limoen-groen! Het is een wat 'moderner' groen, in die zin dat het niet direct doet denken aan een natuurlijke kleuring, zoals bijvoorbeeld met planten of groenten, maar wel een kleur die ik nog wel vaker zou willen fabriceren.

De vraag blijft alleen: wat is de oorzaak, dat de lichtroze kleur zo radicaal is omgeslagen? Misschien een reactie met een stof in het wasmiddel Ecover? Wat ik me eigenlijk niet meer herinner is, of ik destijds deze wol had gewassen, voor of ná het experiment?

Hoe dan ook: dit ´smaakt naar meer' en vraagt om een herhaling. Wordt dus vast nog wel (opnieuw) vervolgd! ;-)
In ieder geval gaan deze lapjes opnieuw richting wasmand en worden ze op z'n minst nog twee maal gewassen om zeker te zijn van het kleurvastheid.

Er was overigens nog iets opmerkelijks: van origine waren de drie gehaakte proeflapjs even groot. Van de groene lapjes is nu het onbehandelde lapje sterk gekrompen ten opzichte van de twee behandelde lapjes, die enkele uren meegekookt waren in het uienmengsel. 
De krimp van het ene lapje is waarschijnlijk veroorzaakt door het centrifugeren, maar kennelijk 'beschermt' het eerdere kookproces van de twee andere lapjes hiervoor...? 

Twee mysteries in één klap... 
:-)

7 maart 2016

Reacties

Anoniem zei…
Een van onze leden van de spinclub heeft laatst haar wol met kurkuma (uit het keukenkastje) geverfd. Het prachtigste heldere geel is het eindresultaat. Ik. En op je site terecht gekomen omdat ik ook graag een kromski wil kopen en op oek was naar gebruikers.
Mme Jacky zei…
Dank voor je berichtje, Dorothé! Ik had ook al eens aan kurkuma gedacht, maar na jouw opmerking ga ik zeker eens snel proberen. En onlangs heb ik ook ontdekt dat zongedroogde tomaten een mooi geelbrons effect geven. :-)
Vandaag of morgen zet ik een nieuwe post online van mijn nieuwste projekt, waarbij ik enkele delen geverfd heb met... spinazie en rode kool. ;-)
En wat leuk dat je ook interesse hebt in een Kromski! Ik ben erg tevreden over de Sonata. Mocht je niemand kennen die een Kromski heeft: je bent van harte welkom om 'm hier eens uit te proberen, mocht je in de buurt van Den Haag zijn.

Populaire posts van deze blog

Vanaf de basis... (deel 2: het kaarden van wol)

Vanaf de basis... (deel 1: het wassen van vuile wol)

Melkschaap-wol, geverfd in spinazie